Úvod do Hejného metody v předmatematické výchově

Pořádá H-mat, o.p.s.

Termín:22. 10. 2019 – 24. 10. 2019
Kraj:Celá ČR
Cena:2200 Kč za seminář Kč
 
Cyklus seminářů je určen především učitelům MŠ a přípravných tříd ZŠ a dále všem, kteří se snaží otevírat svět čísel a tvarů dětem přirozenou formou přes pohyb, činnost a další aktivity dětem blízké.

Dítě si buduje mentální schéma počtu (čísla), které je provázáno na rytmus a synchron pohybu se slovem. Dovednost odpočítávání předmětů není možné vypěstovat během několika týdnů. Důležité je vytvářet situace k objevování a využívání pravidelnosti desítkové soustavy. Účastníkům budou představeny různé aktivity a hry, které jsou důležité pro tvorbu mentálního schématu počtu. Tyto aktivity jsou zasazeny do různých prostředí, se kterými se účastníci seznámí, např. Krokování, Schody a Autobus. V těchto prostředích budují děti představu o čísle nejen jako o počtu prvků, ale také jako o adrese – označení místa na číselné ose, i jako operátoru změny a porovnání. Jedná se i o řetězení aditivních operací, rozvoj krátkodobé paměti. U aktivit z prostředí Autobus má dítě potřebu evidovat vícekrokový proces aditivních vztahů. Již v tomto prostředí, ale i v dalších, se dítě učí pracovat s daty – např. vyčíst informace z tabulky nebo zaznamenávat do tabulky.

Dítě přes manipulativní aktivity poznává geometrické pojmy. Vycházíme z potřeby dětí o činnosti komunikovat běžným mateřským jazykem. Ten se později upřesňuje, až děti použijí geometrické termíny, kterým rozumí. Účastníci se seznámí s prostředími manipulativní geometrie, která vychází z běžných činností dětí: stříhání a skládání z papíru, stavění z krychlí, tvorba obrazců z dřívek a „podlah“ z parket. Práce v prostředích zároveň přispívá k rozvoji jemné motoriky. Průvodními didaktickými jevy je budování představ o základních osobnostech 2D a 3D geometrie a propedeutika míry, souměrnosti, podobnosti, transformací i kombinatoriky. Účastníci se navíc seznámí s metodami, jak lze u dětí při uvedených činnostech rozvíjet schopnost práce s daty (třídění, uspořádání, hierarchizace, schematizace). Např. po vystavění staveb z krychlí je možné, aby děti třídily stavby podle nejen barvy, ale i podle počtu použitých krychlí, podle výšky stavby, ale děti mohou i třídit 2D tvary buď podle barvy, nebo tvaru, nebo podle barvy a tvaru do tabulky (hvězdičky, kolečka, okénka x modré, červené, zelené). Rozvoj schopnosti schematizace (ale i schopnosti orientace ve 2D prostoru) dochází např. při práci dětí s bludišti či mapami.

Doplňující informace:

Cíl akce:Účastníci se seznámí se specifiky předmatematické výchovy v Hejného metodě s možnostmi budovat v myslích dětí zárodky schémat matematických pojmů prostřednictvím práce v mnoha různých prostředích. Získají nové podněty pro předmatematickou výchovu předevší
Kontaktní email:seminare@h-mat.cz
Akreditace MŠMT:Ano
Oblast:matematika a její aplikace
kvalifikační vzdělávání (akreditované vzdělávání podle vyhlášky č. 317/2005 Sb.)
předškolní vzdělávání
Cílová skupina:učitelé MŠ
speciální pedagogové
ředitelé škol a školských zařízení
asistenti pedagoga